Over avonturen onderwater, duikopleidingen en ander geneuzel, live van het eiland Ko Tao in Thailand

woensdag 31 juli 2013

Eerste hulp onder water

Het is bijna niet te geloven hoe snel de maand juli is omgevlogen. Ja ik weet het, of ik vaker wil bloggen! Nou bij deze...

Het was hier de afgelopen dagen bewolkt en regenachtig. Er kwamen berichten door van extreme hitte in Nederland terwijl wij hier verkoelende regenbuien en wind hadden. Ik vond het heerlijk. De vakantiegangers mopperden.

Het was precies in de periode dat ik mijn Rescue Diver Course aan het doen was. Veel regen, wind en hoge golven.....dit maakte de opleiding meer dan realistisch. Op de foto hieronder ben ik samen met mijn Engelse duikmaatje Nick op zoektocht naar een 'missing diver'. Arm recht vooruit en het polskompas om andere arm recht voor de borst.....


We hebben verschillende zoekpatronen geleerd en hier gebruiken we het Square Spiral Search Pattern. Als meeteenheid voor de afstand tel je de slagen die je met je vinnen maakt (kick cycles).....

Eenmaal de door de instructeur verstopte vlag gevonden te hebben ging Nick op deze plek liggen en speelde de 'bewusteloze duiker' die ik naar de oppervlakte moest gaan brengen. Op de onderstaande foto zie je hoe ik voorzichtig wat lucht in zijn vest blaas om positief drijfvermogen te krijgen.
 
Om een mooie gecontroleerde noodopstijging te maken knel ik mijn knieën om de luchtfles zodat ik het drijfvermogen (in dit geval van arme Nick, die zijn best doet om zo slap mogelijk blijven) met mijn ene hand kan corrigeren en met mijn andere hand zijn ademautomaat in zijn mond druk en zijn hoofd iets naar achter houd waardoor zijn luchtwegen open blijven.
   

Eenmaal boven gekomen heb ik geleerd om in het water gelijk met de beademing te beginnen terwijl ik tegelijkertijd naar de boot zwem en zijn duikuitrusting verwijder. Bij de boot aangekomen is het nog niet voorbij.  Nick moet nog het boottrapje op zodat de mensen aan boord hem kunnen aanpakken......We leken wel een getrouwd stel.

Met veel dank aan Marlies, die hier bij Impian Divers ook haar Dive Master opleiding doet, voor de foto's....maar zeker ook voor het leuke filmpje waar ik Nick naar de boot breng en oefen hoe ik hem (om de vier tellen) kan beademen en tegelijkertijd zijn duikuitrusting kan verwijder. Net op het einde zie je dat ik opeens kramp krijg in mijn kuit. De instructeur trekt mij gelijk naar zich toe om mijn been te strekken en mijn kuit te masseren. Nick had dit ook al een paar keer gehad. Vaak komt het door uitdroging. Drinken is hier heel belangrijk en we gebruiken ook zakjes met Electrolyte omdat je veel vocht verliest.

....terwijl ik het uitgil van de pijn deed bewusteloze Nick, nadat hij ineens kopje onderging, verbaasd zijn ogen open en hoofdschuddend riep hij; ''Hé guys I am dying here!"
 

Klik hier voor het volledige bericht 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten